Prostituţia gecii de piele

Va mai aduceti aminte clasica geaca de piele, simbol al culturii rock, purtata de oameni care doreau sa se diferentieze de alte categorii sociale, oameni care ascultau o muzica mai putin digerabila si care reprezentau imaginea rebeliunii, violentei? Precum ne-am obisnuit zi de zi în ultimul secol, înca un simbol definitoriu al muzicii rock se destrama, în încercarea nebuna de globalizare a modei, a vestimentatiei.
“The leather jacket” a fost asociata în anii‘80-’90 cu starurile rock, cu pasionatii de motociclete, cu proscrisii si cu politistii americani. Prima geaca de piele pentru motoristi a fost creata în 1928, cu 40 de ani înaintea lui Harley Davidson, de catre Irving Schott, sub denumirea de “Perfecto”. Geaca aceasta, dura, durabila si impozanta a fost imediat preluata si a creat o noua generatie, generatia “bikerilor”, care, la rândul sau, a creat un nou stil de viata: aventura, adrenalina, libertate, curaj si pericol. De aici, mai departe, catre filme memorabile precum “Easy Rider” si “Wild One”, si catre trupa heavy-metal preferata a bikerilor de pretutindeni, Judas Priest.

judaspriest608d
Între timp, tot mai multe fete cântarete de muzica disco au furat geaca de piele prin anii‘80, precum Cindy Lauper si CC Catch, transformând-o într-un accesoriu cool si electrizant. Trebuie precizat ca în tot acest timp, geaca a ramas în continuare un accesoriu definitoriu pentru muzica rock, desi ea devenise chiar apanajul persoanelor gay care agatau “barbateste” prin baruri.
Dar toata aceasta tranzitie nu jusifica transformarea ultima si degeneranta a secolului XXI: universalizarea gecii de piele, împrumutarea acesteia de catre categorii de persoane al caror nivel de civilizatie este mult scazut.Lindsay Lohan walks in the street in Capri Island on December 28

Nu-mi pot explica sub nicio forma aceasta prostitutie care face din geaca de piele un accesoriu “la moda” pentru categorii de persoane de calitate îndoielnica precum staruri pop, pitzipoance, manelisti si tarani.
Si daca barbatii adopta moderat aceasta moda, femeile însa sunt înnebunite dupa geaca de piele, care, de cele mai multe ori se transforma în geaca de vinilin (pe care o purta si dragul de “Adelin”).
Accesorizata cu strasuri, tocuri, gentute, bluze roz si jeans cu sclipici, faimoasa geaca de piele, care pastreaza in minimalismul ei elementele definitorii ale gecii rock, a coborat de pe catwalkul Hollywoodian pe strazile din Bucuresti. Din Dorobanti pe Lipscani, din Magheru pe Colentina si din Dristor in Pantelimon.
Urasc in primul rand universalizarea unui concept, sa zicem, fara falsa modestie, elitist. Urasc ca noile geci stranse pe trup pastreaza acelasi design ale fostei geci de piele pentru motoristi, urasc schimbul cultural pe care il opereaza la nivel de perceptie si urasc ideea ca tot ce as avea eu trebuie sa aiba si altul.
Orice produs care devine accesibil unei categorii foarte largi de oameni este un produs care-si pierde definitiv valoarea. Orice produs care poate fi asociat cu mii de alte produse isi pierde identitatea. Iar aici este vorba, nu neaparat de produsul in sine, ci de asocierea sa cu un alt stil de viata decat cel practicat pe vremuri. E ca si cum am da o alta definitie cuvantului de identitate sau, mai rau, ca si cum am inlocui acest cuvant cu altul nou.
Dar cum kitschizarea României este un proces început de mult timp si care prinde radacini tot mai puternice din lume, ne vedem nevoiti sa renuntam si la piele, sa ne retragem si din barurile rock, lasand loc unui fenomen nociv: globalizarea spiritului si a ideilor. Astept momentul in care tricourile cu trupe black si crucile intoarse vor deveni o moda peste tot in lume.

17 gânduri despre &8222;Prostituţia gecii de piele&8221;

  1. si bietii cowboy probabil ca acum deplang kitchizarea denimului :)))
    Nu pot sa admit ca libertatea e doar a roacherilor. Fiecare poarta ce vrea, cand vrea, cum vrea. Si bocancii inalti au fost foarte la moda anul asta. Si in anii trecuti au fost cerceii multi si in alti ani au fost tatuajele…si de multa vreme e cazul vamii.
    Nimic nu poate ramane exclusivist si elitist, nici macar o banala geaca de piele.

  2. … lucru stiut… cand oamenii is liberi sa faca ce vor, de obicei, se imita unii pe altii 😉

  3. da, dar ce ne mai ramane noua? sa devenim noi houseri, emo si manelisti?

  4. Geaca de piele, imi place cum arata pe un rocker, pare divina, dar pe o categorie „indoielnica”, mai bine ma abtin.

  5. Totusi geaca de piele ramana simbolul rockerilor.Rocker for ever!!!!!!!!!!!!!!! \m/

  6. Bun articol, imi regasesc ideile in el. Si, da, am vazut cocalari in tricouri cu trupe black si tiganci cu bratari cu tinte. Si ma enerveaza mai rau decat popularizarea gecii de piele. E simbolul nostru, la ei e doar o moda trecatoare. Fakerii trec, rockerii adevarati raman.
    Vorba aia, nu conteaza cat de lung ai parul, si nici in ce haine te imbraci, important e cum si cat gandesti. Iar daca la noi e un stil de viata si tinem la elementele astea cu care aratam cine suntem, pentru ei nu inseamna nimic. Deci nu vor avea probleme in a renunta la ele cum se schimba moda.
    \m/

  7. eu sunt rocker.am purtat si eu geaca de piele in liceu.nu era cine stie ce.acum numai port.asta inseamna ca nu sunt rocker?:-? XD

  8. Nu, asta inseamna ca ti-ai dat seama ca o poarta toti si nu mai are rost. Si e ok!

  9. Mah oamenilor, dc sa renuntam noi la cultura pentru niste dobitoci? Daca poarta toti asta e .. noi am purtat inaintea lor … noi stim ce inseamna gecile, pielea,pletele,ciocatele,liibertatea … tricouri cu trupe black si cruci intoarse? o da :)) eu nu as purta asa ceva pt ca sunt de „moda veche” numi place black metal sincer … nu ma defineste… eu sunt un tip libertin … ce sa ma gandesc eu la religie :)) … hai sa va spun carei treaba cu hainele … ce e in interior conteaza … hinele sunt o forma de protest :)) traiasca pletosi cu geci de piele si motoare

  10. Mah gata mam enervat … ce plm vor sa demonstreze ceilalti … ma doarent pix de ei sti ce noi suntem rockari pan la capat si dupa noi vor fi inca mii de rockari pana la farsitul lumi… noi am fost prima generatie urbana de rebeli si noi o sa murim ultimi

  11. ceea ce mi s-a parut si mie socant a fost sa descopar prin reviste de 2 lei adersate fatucilor aflate la pubertate articole de genul „cum sa creezi un look rock” sau „se poarta din noi stilul rock”…fir-ar sa fie,adica sa se imbrace toate pitipoancele asa fiinda e cool? chiar nu mai gasesc alte toale? de ce sa imiti un stil cu care nu te identifici? chiar nu au mai gasit vreo farama de creativitate si atunci si-au propus sa copieze de la altii si sa faca din „stilul” rock un trand? ganditi-va ce stupid ar fi, asa cum s-au purtat acum 10 ani bluzele cu buricul gol sau papucii cu talpa de 10 cm…..de maine toate fatucile sa poarte geci de piele si accesorii rock..pt ca vezi tu,fata…la gazeta scrie ca e mijto..ca-i cool, trandy si e bun!!

  12. Ce iti pasa daca toate gunoaiele poarta o geaca de piele ? In orice caz nu vor purta una de rocker sau de biker , am observat ca majoritatea manelistilor si fufelor prefera gecile alea finute , cu piele lucioasa si parca nenaturala ( nu m-ar mira tot ce am vazut sa fie chiar vinilin ) . Eu am cautat mult pana sa fi gasit o geaca . A trebuit sa o fac la comanda , fiindca nu am vrut sa arat ca nimeni .
    on topic , da sunt de acord cu tot ce ai scris . ma intreb oare zalele si armura medievala vor fi vreodata la moda ?

  13. nu am idee de ce ganditi atat de profund in privinta unui simbol Rock. ok. stiu de ce. pt ca e al vostru… dar nu mai fiti atat de egoisti….

    si ochelarii aia de pilot, tot un simbol al rockului au fost.

    v-a ramas parul lung… care putini il au [:))] si betiile din vama, la care-am participat si eu odata. va respect , dar nu cred ca e necesar sa faceti atata spectacol pentru o moda care oricum trece in 2-3 ani… voi ramaneti, si daca n-o sa va mai imbracati in negru, cu tricouri slinoase imprimate cu trupa preferata, cu cercei peste tot, par lung si ghete pe timp de vara… o sa pastrati amintirea rockului in sufletele voastre.

    oamenii poarta ce li se pare mai frumos si cred c-ar trebui sa apreciati asta. oamenii nu va marginalizeaza cum era pe .. vremea in care’am fost si eu in situatia voastra, de a ma revolta permanent. oamenii incearca , experimenteaza… si cred ca e bine asta. chiar daca nu-s destul de copti, sa si invete ceva din tot ce traiesc zilnic..evoluam, care si cum putem. nu pentru asta ne luptam?

    oamenii nu au nevoie de violenta, de politica sau de ranchiune, they need love. in 2012 murim fratilor , asa ca HAVE FUN ! beti, drogati-va si faceti cat mai multa dragoste !\m/ rock4ever in my soul and for my man !

    poate c-am spus numai tampenii…dar va salut!in dulcele iasi, v-astept c-o carafa de vin daca treceti p’aici !

  14. 50% de acord cu articolul…Ideea este ca nu te poti revolta din cauza unui simbol furat (sau mai bine zis imprumutat,ca oricum este trecatoare la indivizii astia).Dar ceea ce ma enerveaza grav de tot este ca suntem criticati in continuare in special de cei care nu au habar de acest stil de viata si dupa multe critici venite din partea unor neanderthali maronii si discipolii lor cocalari,ii vezi peste 2,3 zile ca adopta „simbolurile” acestea.Chiar in liceu am vazut odata un tigan cu geaca de piele si lant agatat la blugi…cu niste pantofi ciocati albi de manelist (am ramas siderat).Ca simboluri,oricum raman…si vorba altora…conteaza ce-i in interior si la betii si distractii cu tovarasii „roacheri” nu se tine cont de haina…se tine cont de prietenie,distractie,bautura (fuck yeah) si bineinteles….muzica (\m/ \m/ ).Asa ca…ignorati specimenele cat mai mult posibil…si in cazul in care nu se poate…vorba aceea…”bataia e rupta din rai”.Respect pentru cei ce inca tin la valorile lor naturale si apreciaza acest stil de viata. Bafta !

  15. Adevarat, conteaza numai ce simti!

Lasă un comentariu